غم هجران تازه شد
نوشته شده توسط : chudae

بانوی مكرمه كربلا 'حضرت زینب كبری' در سال پنجم هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود.وی سومین فرزند پیشوای شیعیان 'امام علی(ع)' و بزرگ بانوی جهان 'حضرت فاطمه(س)' است. كنیه ایشان 'ام الكلثوم' و 'ام الحسن' است.

از القاب حضرت زینب(س) می توان به ' صدیقه الكبری، العصمه الصغری، ولیّه الله العظمی، ناموس الكبری، الراضیه بالقدر والقضا، امینه الله، عالمة‌ غیر معلّمه، فهمه غیر مفهمّه، محبوبه المصطفی، قره عین المرتضی، نائبه الزهرا، شقیقه الحسن المجتبی، شریكه الحسین سید الشهداء، زاهده، فاضله، عاقله، كامله، عامله، عابده، محدثه، مخبره موثقه، مظلومه وحیده، عقیله القریش، الباكیه الفصیحه والبلیغه والشّجاعه، عقیله خدا الرساله، رضیعه ثدی الولایه' اشاره كرد.

هنگامی كه این الگوی عفاف و پاكی دیده به جهان گشود، پیامبر اكرم(ص)، نیای گرانقدر وی، نام او را زینب نهاد. واژه جانبخش زینب، از 'زین' و 'اب' شكل گرفته و به مفهوم زینت و آراستگی پدر است.

حضرت زینب(س)، دوران كودكی خویش را در دامن جد بزرگوارش و در كنار پدر، مادر و برادرانی چون 'امام حسن(ع)' و 'امام حسین(ع) 'سپری كرد و همه آنها كه خود اسوه صبر، تقوی و پاكی بودند، به وی دوراندیشی، صبر و استقامت آموختند به گونه ای كه بعدها، او با صبری بی نظیر در برابر غم هجران پدر و مادر و همچنین برادران خویش، الگویی بی همتا برای همگان شد.

وی با برادربزرگوارش امام حسین (ع) در واقعه كربلا همراه شد و پس از شهادت ایشان، به همراه قافله روانه شام شد و در برابر یزید بن معاویه حماسه ای را آفرید كه همسنگ شهادت برادر بود.

حضرت زینب (س) با درایت، شجاعت و اندیشه والای خویش توانست خطبه ای شیوا و پر معنا را ایراد كند تا حیله امویان و قاتلین امام حسین(ع) و شهدای كربلا را برملا سازد و سبب رسوایی آنان در آن زمان و زمان های آتی شود.

حضرت زینب(س)، ضمن تبلیغ نهضت حسینی و انجام رسالت مهم خویش، از پرستاری بیمار كربلا ، امام سجاد(ع) غافل نبود و در زمان بیماری ایشان، افتخار نیابت خاصه امام حسین (ع) نصیب ایشان شد و پاسخگوی سوالات مردم بود و توانست با به كارگیری قدرت و عظمت روحی خویش در عرصه های سخت زندگی، بخش سنگینی از بار امامت و زعامت پدر و برادرش را به دوش كشد.

سرانجام آن بانوی بزرگوار، بعد از سال ها مبارزه با جور حكام زمان و انجام رسالت تاریخی خویش در واقعه كربلا، در پانزدهم رجب سال 63 هجری قمری، به هنگام سفر به شام به دیدار حق شتافت و صبر را به عنوان الگویی جاودان در تاریخ مبارزات الهی و دینی ماندگار كرد.

پیكر پاك این اسوه صبر، در دمشق به خاك سپرده شد و از آن تاریخ تاكنون بارگاه شریف ایشان، زیارتگاه عاشقان خاندان اهل بیت است.

اطلاع**9128**1717





:: برچسب‌ها: سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: